Reisverslag maart-april 2015

taxieOp zaterdag 21 maart 2015 vertrok ik weer naar Gambia om daar de goederen die al eerder vooruit gestuurd waren te gaan verdelen.  Bij de aankomst op luchthaven Banjul wist je direct dat je weer in Afrika was. Na anderhalf (!) uur verliet ik het vliegveld. De auto waarmee ik opgehaald zou worden stond ergens met stukken langs de kant. Dus maar een lokale taxi besteld om mij naar mijn bestemming te brengen. Onderweg nog spullen van de kapotte auto overgeladen en totaal vol zijn we naar mijn bestemming gegaan. Het was al diep in de nacht toen ik mijn bed opzocht.

De volgende dag zou de auto gerepareerd zijn. Foutje! De hele dag gewacht en verder niks kunnen doen. Omdat het zondag was konden ze niet aan onderdelen komen. Tegen de avond kreeg ik het bericht dat het maandag zou gaan worden. Dus maar weer afwachten, boodschappen gedaan en verder niets. Het werd uiteindelijk 3 weken voordat de auto enigszins gerepareerd was. Het waren moeilijke tijden, tijden van bellen, afwachten vloeken en tieren, want elke dag verloor ik kostbare tijd.

Na ruim 2 weken kreeg ik (als redmiddel) de auto van de eigenaar van ons appartementencomplex te leen.IMG_1805 We hebben dus toch nog verschillende clubs, scholen en academies bezocht en goederen kunnen verdelen.  Het hoogtepunt was wel het damesvoetbal-toernooi dat we in Abuko georganiseerd hebben. Er waren 8 vrouwenteams geselecteerd en die hebben een fantastisch toernooi gespeeld. Het bijzondere van dit toernooi was eigenlijk dat er nog nooit een “Female tournament” gehouden was in Gambia. IMG_1780

Verder hebben we toch nog veel clubs en scholen bezocht. Een school trok extra onze aandacht: de “Jerasu Child Care Nursery School” in Kotu. Met deze school is eigenlijk alles mis. Ze huren 3 schuren om les te geven, de klassen zijn donker, het dak is sterk verouderd, toiletten zijn gaten in de grond en ook een speelplaats is er niet. Eigenlijk is maar een oplossing voorhanden: sluiten en afbreken. Van overheidswege is dit aan het hoofd van de school medegedeeld.

Maar er is een klein lichtpuntje in deze zaak. Als genoeg geld wordt verzameld voor een nieuwe school kan de oude worden gesloopt en kan met de nieuwbouw worden begonnen. We hebben beloofd ons uiterste best te doen om het voortbestaan van deze school te waarborgen. Zie hiervoor onze website.DIGITAL CAMERA

Na 3 weken hadden we onze auto terug en hebben nog bezoeken gebracht aan Sifoe, Busumbala en andere uithoeken van het binnenland. Omdat de auto echter weer mankementen begon te vertonen en we ons daardoor erg onzeker voelden, hebben we uiteindelijk onze tochten afgebroken. Toen de tijd erop zat en ik weer terug naar Nederland ging, ben ik met een taxi naar het vliegveld gegaan en heb een missie afgesloten met toch wel een rotgevoel, veel geld armer en de wetenschap dat ik geen auto heb als ik terug kom. Het zal nog heel wat voeten in aarde hebben (en natuurlijk weer veel kosten met zich meebrengen) voordat het “autoprobleem” is opgelost.

De terugreis is goed verlopen en de gedachten gingen in het vliegtuig alweer naar de volgende reis die volop in het teken gaat staan van de ‘Jerasu Child Care Nursery School”. Wij hopen dat we voldoende geld bijeen krijgen  om het geheel te kunnen opstarten.Logo Jaresu Child Nurcery scool