Reisverslag november 2015

gambia-31479Gambia November-December 2015,

De aankomst op Banjul was, zoals altijd, hectisch en het was weer een hele toer om de kruiers “ van je af te slaan”. Maar goed, de auto stond te wachten en na de douaneformaliteiten was het koffers inladen geblazen en op naar ons appartement. Daar aangekomen, koffers uitpakken en lekker onder een koude straal water gestaan. Een koud drankje genuttigd en naar bed.

Omdat het weekend er aan kwam hebben we verder helemaal niets gedaan. Maandag  begonnen met bezoek aan telefoon-provider “Africell“. Ze hadden mijn simkaart geblokkeerd, terwijl alles toch echt helemaal klopte. Na 14 dagen (ja 14) was het geregeld en had ik mijn nummer weer terug. De dagen erna bestonden voornamelijk uit  bezoeken afleggen en een gesprek voeren met vertegenwoordigers van de overheid over het stuk grond voor de nieuwbouw van de Nursery School. Jammer dus, de grond was al verkocht. We gaan natuurlijk verder zoeken.VDL 2

De rest van de week gingen we bewust niet ver uit de buurt van ons appartement. Onze auto was dermate onbetrouwbaar dat we simpelweg niet durfden. Tijdens onze bezoekjes zagen we dat Nederland  qua openbaar vervoer inmiddels aardig ingeburgerd is in Gambia, Herhaaldelijk kwamen we “Nederlandse” bussen tegen. Leuk is natuurlijk dat de Stichting enkele jaren geleden heeft geholpen bij de totstandkoming van bus-leveranties aan Gambia.

De eerste week zat erop en gelukkig kwam het goede nieuws dat de container binnen was. Er zaten natuurlijk goederen in maar ook (voor ons) het allerbelangrijkste! Een auto die we in Nederland van onze spaarcentjes hadden gekocht.20151102_121656 Eindelijk konden we onbezorgd de spullen gaan verdelen. De eerste ritten gingen naar Bakou, Kotu, Brikama, Sifoe, Kitty Village en Gunjur. Foto’s van deze trips vind je ook op onze Facebook pagina en op Twitter.

Later die week gingen we op bezoek in Farato waar we de OJC Academie Gambia een bezoek brachten. Ook werden meer academies bezocht en met het nieuwe vervoermiddel was dat een verademing. PSV Gambia in Brikama bezocht en prachtige PSV polo’s voor de staf afgegeven.

Daarna nog bij een nieuwe academie in Busumbala geweest waar we prachtige kleding van JVC uit Cuijk geschonken hebben. Toen zijn we gambia for youbegonnen met organiseren en afspraken maken  omdat we samen met de stichting “Gambia For You” een voetbaltoernooi  in Busumbala wilden organiseren. Alles stond gepland voor zaterdag en zondag, maar we kregen te horen dat het op die zaterdag “cleaningday” zou zijn. Het is dan tussen 9 en 13.00uur verboden met de auto te rijden.  Om kort te gaan: alles moeten omzetten.

IMG_20151121_145818Nadat de voorrondes van ons Busumbala toernooi afgewerkt waren brak de finaledag  aan. Marcoen Oomen (mede sponsor en vervoerder van containers) was  al aanwezig. We zouden om 09.00 uur beginnen, maar zoals gebruikelijk was iedereen weer eens te laat.

Alles verliep later die dag echter (bijna) vlekkeloos en we hebben veel gelukkige jeugd gezien. Uniek was dat bij de finale de spelers van de teams het veld opkwamen met ieder een kind aan de hand. Prachtig!IMG_20151121_145852

Een dag later spoedden we ons naar Brikama waar een 2de toernooi van ons aan de gang was. Ook daar weer gelukkige jeugd met lachende gezichten. De uiteindelijke  finale die ging tussen PSV Gambia FC en Touray FC . De 1steprijs, een trofee en een complete set tenues voor 20 man afkomstig van NAC Breda,  kwam echt bij de juiste ploeg terecht. Dit team speelde de finale in shirts die zelfs voor Gambia-begrippen “oud” waren. Je kunt begrijpen dat de blijdschap groot was bij de uitreiking van genoemde spullen.

IMG_20151122_175514Ook onze regio-vertegenwoordiger René was in Gambia op bezoek en had een verrassing van Willem II bij zich. Een tas vol prachtige jeugdshirts. Samen met René de Academie van Willem II Gambia in New Yundum bezocht en spelertjes (heel) blij gemaakt.IMG_20151126_162955

Later bezochten we weer een team in Gunjur. Helaas had ons fototoestel de geest gegeven zodat we geen foto’s konden maken. Er volgden bezoeken aan Bakou, Lamin Village (waar we een damesteam bezochten) en de Nursery scholen in Serakunda en in Abuko. Daarna werden clubs uit Brufut en Tanjie bezocht. Ook bezochten we onze “trots”: de Disabled Peoples uit Serakuna die zich met hun afgetrapte rolstoelen aan het voorbereiden waren voor een sportdag.IMG-20151118-WA0023

Ook maken we wel eens abnormale dingen mee, zoals na het bezoek aan een school in Busumbala. De weg was na ons bezoek afgesloten omdat de president langs kwam.We stonden braaf te wachten en toen de colonne voorbij was reden we de weg op richting Serakunda. Plotseling werd ik door de politie aangehouden. Vriendelijk vroegen ze om een lift want hun dienst zat erop. Uiteraard zei ik dat het goed was en we reden achter de colonne aan. Het aanwezige publiek dat nog steeds langs de weg stond, dacht dat wij bij de colonne hoorde en juichten ons toe.

IMG_20151204_155438Eerder hadden we van onze vertegenwoordiger uit Huizen, Han Minjon  te horen gekregen dat hij met zijn vrouw Gambia kwam bezoeken. Dat kwam ons uitstekend uit. Nu konden wij laten zien waar de spullen die hij altijd voor de Stichting verzamelt terecht komen.

De dagen daaropvolgend werden weer veel scholen bezocht, waaronder de Nursery school in Kotu. Deze school moet afgebroken worden en de Stichting is al enige tijd bezig geld in te zamelen voor de aankoop van nieuwe grond en de bouw van een nieuwe school.  Van de gelegenheid gebruik gemaakt de allerkleinsten te voorzien van hele kleine PSV-shirtjes. Het liep tegen het einde van onze ”werkvakantie” maar er stond nog een open dag van de OJC academie op het programma.IMG_20151205_125843

Deze academie met 132 kinderen variërend van 8 tot 18 jaar hadden wij compleet voorzien van kleding van OJC. De dag startte met voorstellen en verdelen van teams. Het was de bedoeling dat ouders en de uitgenodigde pers met eigen ogen konden zien wat de kinderen  eigenlijk deden op de academie,  Het hoogtepunt was het gezamenlijke (door de Stichting gesponsorde) eten voor de kinderen. Het was een prachtige dag!

Net voor onze vakantie-afsluiting kregen we te horen dat ‘n (ander) stuk grond voor de Nursery school beschikbaar was. Er volgde nog een hele strijd omdat de landeigenaar zekerheid wilde en wij de garantie wilden dat we (weer) niet om de tuin geleid werden. Natuurlijk hebben we de officiële stukken op echtheid laten controleren..school kinderen

De vakantie (en het werk) zat er weer op. Een beetje trots kan ik zeggen dat de reis geslaagd was. Ook is het heerlijk om onbevangen met een auto rond te rijden zonder angst voor “stukken”. De volgende reis is gepland voor medio maart 2016. We kijken er nu al weer naar uit.

Grote dank aan alle schenkers en begunstigers. Zonder hun steun zou het onmogelijk zijn ons “werk” in Gambia uit te voeren.

Hieronder een aantal links van artikelen over de activiteiten van onze Stichting gedurende deze reis.

The Point

Zomaar een artikel in The Point

Klik op de foto’s voor de artikelen in de nieuwsbladen van Gambia en in het Brabants  Dagblad.